Uspokojení potřeb bez zatížení budoucích generací je velké téma současnosti. Týká se i nás? Můžeme k udržitelnosti přispět svým dílem i my v maloobchodě?
Ano, můžeme – a máme k tomu velký důvod: udržitelnost totiž řeší i naši zákazníci. Stále více spotřebitelů si uvědomuje, že jejich životní styl ovlivňuje planetu. A přestože se většina do problematiky udržitelnosti nijak aktivně nezapojuje, rádi učiní „zelenou volbu“, pokud jim to maloobchodníci umožní.
Inspirací pro udržitelnost nám mohou být velké společnosti, například farmaceutický gigant Johnson & Johnson se rozhodl získávat 35 % svých energetických potřeb z obnovitelných zdrojů (1), Starbucks realizuje koncept kávy jako vůbec první udržitelně získávané zemědělské plodiny na světě, vytváří celosvětovou síť farmářů a do roku 2025 plánuje vysadit 100 milionů stromů (2). Nadnárodní korporace iniciovaly Corporate Social Responsibility (CSR) – samoregulační obchodní model pro snížení negativních dopadů na životní prostředí.
Cesta k udržitelnému maloobchodu ve 4 krocích tedy může vypadat takto:
1. Zaměřte se na energetické úspory
Preferujte spotřebiče, digitální nosiče, osvětlení a další vybavení, které šetří energii. Položte si otázku, kde by bylo možné snížit spotřebu materiálů, co recyklovat, jak lépe naložit s odpadem.
2. Přejděte na udržitelné alternativy balení
Ekologické obaly jsou viditelným, velmi důvěryhodným důkazem, že to s udržitelností myslíte vážně. Podle průzkumů agentury Coleman Parkes Research by 92 % spotřebitelů upřednostňovalo papírové obaly před plastovými (3). Proto, je-li to jen trochu možné, používejte obaly z obnovitelných surovin, které zanechávají nulovou či minimální ekologickou stopu.
3. Posilujte vědomí zákazníka, že je v dobré společnosti a dělá dobrou věc
Vaše kultivace nákupních zvyklostí v místě prodeje upevní loajalitu zákazníků a velmi pravděpodobně bude mít příznivý efekt i na jejich každodenní návyky mimo obchod.
4. Promítněte udržitelnost do příběhu vaší značky
Jak se planetě Zemi ulehčí podporou a nákupem právě vašich produktů? Nenásilná, kreativně zpracovaná komunikace bude pro uvědomělého spotřebitele signálem, že právě váš výrobek patří do jeho nákupního vozíku.
Tlak na udržitelnost je trendem všech oblastí podnikání a počítejme s tím, že i v retailu bude sílit. Pouze předstírat ekologické uvědomění (a ve skutečnosti nic nedělat) se dlouhodobě nevyplatí, navíc je to neetické. Čím reálnější důkazy spotřebitelům předložíte, tím lépe pro váš byznys. A možná se tímto přístupem i chytře odlišíte od konkurence.
(1) – jnj.com
(2) – stories.starbucks.com
(3) – edie.net