EuroShop od roku 2008 vždy celosvětově vyhlašoval 3 nejlepší designové koncepty prodejen. Letošní rok však přinesl změnu, a to v podobě udělení ocenění v pěti kategoriích: Food (Jídlo/Gastro); Fashion & Lifestyle (Móda a životní styl); Digital (Digitální technologie); Hospitality (Pohostinství) a Sustainability (Udržitelnost).
Tato změna nás potěšila hned ze dvou důvodů. Můžeme vidět daleko rozmanitější sérii realizací zaměřených na inovace a trendy ve specifických oblastech, a zároveň vyhlašované kategorie potvrzují již avizovaný trend měnící se role prodejny od pouhé směny zboží za peníze k doručení autentického zákaznického zážitku. Ušití tohoto zážitku na míru konkrétnímu zákazníkovi (tzv. customer centricity) je i dle naší filozofie alfou a omegou úspěšného retailu.
„Všechny dokonale odráží svého konkrétního zákazníka a poskytují mu přesně to, co chce, čemu věří i v co doufá.”
Kategorie Sustainability –
Green B od Benettonu
Zdroj: Euroshop Award
Benetton svým Green B konceptem ve Florencii jasně ukazuje, že když chce brand bojovat za udržitelnost, musí tomu odpovídat každý centimetr čtvereční prodejny. Použití minerální barvy na zdech, která eliminuje šíření bakterií, aroma marketing s přírodními esencemi bez škodlivých látek, technologie sledující čistotu a vlhkost vzduchu nebo figuríny a regálové police vyrobené z přírodní textilie udělalo ze 160m plochy zelenou kolébku udržitelnosti.
Kategorie Food – EDEKA Hundrieser
Zdroj: Euroshop Award
V Německém Essenu vsadili se svým market konceptem na historický odkaz dříve těžařského regionu. Výsledek? Autenticita a zapamatovatelnost, zejména pro místní zákazníky. Vedle povedeného industriálního designu s přiznaným betonem, mědí a železem, přemýšlí EDEKA i nad vystavením produktů a nesnaží se prodejnu přehltit nabídkou.
Kategorie Digital – FC Bayern World
Zdroj: Euroshop Award
Srdce fanoušků německého FC Bayern Mnichov zaplesala – dostali od svého klubu prodejnu, která je jimi kompletně inspirována. Dokazuje to hned při vstupu laserem vypálený claim „FOR THE BEST FANS IN THE WORLD,“ který ve spojení s nejmodernějšími digitálními technologiemi doručuje unikátní zákaznický zážitek. Přesně o tento druh autenticity a pocit „sem já opravdu patřím“ podle nás v retailu jde.
Kategorie Hospitality – BRIDGE
Zdroj: Euroshop Award
Láska prochází žaludkem…a ve švýcarském Zurichu i uličkami Bridge marketu. Cílem tohoto konceptu je propojit chuť skvělého jídla a pití s možností se dobře bavit, a ještě si u toho nakoupit. Kromě jiného se tento cíl podařilo uvést do reality nepřehlédnutelným mostem uprostřed marketu mezi jednotlivými patry.
Kategorie Fashion & Lifestyle – Apple
Zdroj: Euroshop Award
U značky Apple není unikátnost designu žádným překvapením. Stejnojmenný koncept Apple jen pokračuje v odkazu Steva Jobse: „challenging the status Quo.“ Zákazníci v Singapuru mají při návštěvě plovoucí prodejny pocit vyjímečnosti a jsou přesvědčeni o tom, že nic není nemožné. Vlastně moment, neměli by se takto cítit i vaši zákazníci?
Při bližším pohledu na všechny vítězné koncepty vidíme rozdílnosti v designu, proporcích prostoru, použitých materiálech i technologiích. V úvodu ceněná rozmanitost je skutečně hmatatelná. Když se ale na tyto realizace díváme z dálky, jednu věc mají společnou – všechny dokonale odráží svého konkrétního zákazníka a poskytují mu přesně to, co chce, čemu věří i v co doufá.
Tomu my v GATE říkáme plnění slibů v místě prodeje a s tímto cílem tvoříme i naše řešení.